وبلاگ

طراحی لیبل محصول

طراحی لیبل محصول

یک لیبل محصول خوب به راحتی می‌تواند مخاطبان را به سمت خود جذب کند. حتی آنهایی که قصد خرید آن محصول را ندارند با دیدن یک لیبل جذاب، ممکن است ترغیب شوند تا علی رغم نیازشان به آن محصول، آن را خریداری کنند.

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که طراحی لیبل علاوه بر ترغیب مشتریان به خرید محصول، وظیفه‌ی معرفی آن محصول و برند را نیز بر عهده دارد.

محصولتان ممکن است توسط مشتریان همیشگی شما مورد استفاده قرار بگیرد اما این برای فروش در بازار رقابتی کافی نمی‌باشد. شما باید بتوانید مشتری را به دام بیندازید.

در حالی که برنامه‌ریزی برای یک بازاریابی موثر باید در اولویت کارهای شما قرار بگیرد، نکته مهمی که باید به آن نیز توجه داشته باشید اهمیت انتخاب یک طراح گرافیک حرفه‌ای برای طراحی لیبل محصولتان می‌باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت طراحی لیبل محصول را در رشد پایدار کسب و کار نشان می‌دهد. لیبل محصول اگر طراحی منحصر به فرد و جذابی داشته باشد، محصول شما را از دیگر محصولات متمایز ساخته و باعث تشویق مشتری برای خرید آن می‌شود.

              

به نکات زیر برای طراحی لیبل محصول توجه کنید:

- یک لیبل محصول به طور کلی شامل اطلاعاتی نظیر نام محصول، لوگو و نام برند و گاهی توضیح کوچک در مورد محصول و ... می‌باشد. توضیحات دیگر مانند دستورالعمل استفاده از محصول و یا عناصر تشکیل دهنده آن می‌تواند در سمت دیگر لیبل قرار بگیرد. توجه کنید که نوشته‌های روی لیبل خوانا باشد. اندازه متنی که روی لیبل نوشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که از فاصله مناسب به طور واضح قابل خواندن باشد. در این راستا بهتر است اندازه فونت 6 پوینت و در بعضی مواقع 10 وینت و یا بیشتر باشد.

- از آنجایی که لیبل محصول فضای کمی برای تصویر و محتوا دارد، می‌توانید برای طراحی آن یک ترکیب بصری جذاب با استفاده از تایپوگرافی ایجاد کنید. با ایجاد تضاد بین عناصر تشکیل‌دهنده طرحتان می‌توانید به مشتری برای خواندن بهتر اطلاعات روی لیبل کمک کنید. توجه داشته باشید که اگر اطلاعات مختلف روی لیبل وجود دارند، از یک فونت برای نوشتن آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر از فونت‌هایی استفاده کنید که طبیعت محصول شما را منعکس می‌کنند. اما باید مطمئن شوید که ظاهر فونتی که انتخاب می‌کنید پیچیده نبوده و مشکلی در خوانا بودن آن ایجاد نکند تا نتیجه معکوس نیز نداشته باشد.

- به استفاده از فضای سفید ( فضای خالی از متن و تصویر و ..) در طراحی لیبل محصول بسیار تاکید می‌شود. فضایی که در آن چیزی وجود ندارد و به عبارت دیگر پس زمینه طراحی است. عنصری مهم و اساسی که باعث تفکیک اطلاعات از هم شده تا مشتری بتواند به راحتی تمام جزئیات را ببیند. فضای سفید در طراحی، نگاهی مینیمالیستی به محصول می‌دهد که باعث ایجاد آرامش می‌شود. به همین دلیل است که یک عنصر اصلی در طراحی لیبل برای محصولات کودک، محصولات آرایشی و بهداشتی و دیگر محصولات می‌باشد. گاهی اوقات مخاطبان مجذوبِ یک طراحی ساده می‌شوند. طرحی با لوگویی ساده و همچنین محتوای کوتاه و واضح و..

                                 

                                 

 

- در طراحی لیبل برای بعضی محصولات می‌توانید از المان‌های گرافیکی استفاده کنید. به عنوان مثال طراحی لیبل برای یک آبمیوه و یا ژله می‌تواند شامل تصاویری از میوه‌های رنگی باشد. طراحی ساده مناسب این محصولات نمی‌باشد. برای این محصولات گاهی یک تصویرسازی انتزاعی و رنگی بسیار مناسب‌تر است.

                                  

- مطمئن شوید که طرح لیبل شما منحصر به فرد باشد تا در زهن‌ها ماندگار شود. طرح‌های رغیبانتان را ببینید و طرحی خلق کنید تا توجه‌ها را به خود جلب کرده و با طرح‌های دیگر بسیار متفاوت باشد. طرح‌های منسوخ شده، خسته‌کننده و یا تکراری هیچ زمان نمی‌توانند توجه مشتریان را به انتخاب محصول شما جلب کنند.

- تنها برای بهتر شدن طرحتان از چیزهایی که به محصول شما ارتباطی ندارد در طراحیتان استفاده نکنید. از عناصر ضروری مثل بارکد و همچنین اطلاعات تماس شرکت برای ارتباط موثر با مشتری استفاده کنید.

- برای طراحی لیبل به اندازه آن توجه کنید. بعضی از شرکتها تنها بر روی محصول خود لیبل می‌گذارند در صورتی که برخی دیگر هم بر رو و هم بر پشت محصولاتشان از لیبل استفاده می‌کنند. که در این صورت معمولا لیبلی که روی محصول قرار دارد شامل لوگو و نام برند و محصول است و اطلاعات دیگر بر لیبل پشت محصول قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از طراحان معتقدند لیبلی که دور تا دور کاملا روی محصول قرار می‌گیرد، جذاب‌تر بوده و تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.

- آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد که بسیار هم اهمیت دارد، نکاتی است که برای کیفیت مطلوب چاپ باید به آن توجه کنید. برای مطالعه این نکات، اینجا را ببینید.