تاریخچه چاپ دیجیتال، می‌توان گفت چاپ دیجیتال حدودا در اوایل دهه ۱۹۰۰ پا به عرصه گذاشته‌ است.

توسعه آن به دنبال توسعه کامپیوتر انجام شد و دنیای چاپ با سرعت و کیفیت بالای چاپ دیجیتال متحول گردید، شرکت زیراکس نقش موثری در گسترش چاپ دیجیتال داشته.

چِستر اف کارلسون (Chester f Carlsonآمریکایی در سال ۱۹۳۸ با کشف الکتروفتوگرافی توانست در هنگام انجام یک آزمایش، الکتروفتوگرافی (Electrophotography) را کشف کرده.

و زیربنای تکنیک چاپ دیجیتال را پایه گذاری کند. بعدها به آن زیروفتوگرافی (Xerophotography) هم گفتند که البته در زبان عام به فتوکپی معروف است.

 

تاریخچه چاپ

 

در ابتدا هیچکس علاقه‌ای به این موضوع نشان نداد. ولی با این وجود او در سال ۱۹۴۲ اختراع خودش را به ثبت انحصاری رساند. امروزه زیروگرافی در بیشتر دستگاه‌های کپی و چاپگرهای لیزری و ال‌ای‌دی کاربرد دارد.

برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ اختراع او توسط یک مؤسسه تحقیقی امریکایی به نام باتل مِموری (Battelle Memorial) مورد توجه و پشتیبانی قرار گرفت ولی پیشرفت چشمگیری نداشت.

تا اینکه بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۸ شرکت کوچک آمریکایی هالویید (Haloid) با خواندن مقاله‌ای از او در یک مجله علمی با او و اختراعش آشنا شد.

فعالیت این شرکت در زمینه تولیدات کاغذ مخصوص عکاسی بود که به سبب جنگ جهانی دوم دچار رکود شده‌ بود و در پی یافتن ایده‌ای جدید برای سرمایه‌گذاری بود.

از این رو شرکت هالویید حق فروش محصولات بر پایه اختراع کارلسون را برای خود گرفت به نظر این شرکت نام الکتروفتوگرافی نام پیچیده‌ای بود و از نظر او این نام یک نام تجاری جالب نبود.

بنابرین این نام را به زیراکس (Xerox) تغییر داد، این کلمه از کلمه Xerography گرفته شده که در زبان یونانی به معنای «چاپ خشک» است.

همین امر در موفقیت آنها مؤثر واقع شد.

در سال ۱۹۵۰ به کمک آنها اولین دستگاه کپی مدل A فروخته شد.

 

تاریخچه چاپ

 

در میان هزاران اختراع قرن بیستم فردی لهستانی به نام بنی لاندا در سال ۱۹۹۳ با اختراع اولین دستگاه چاپ دیجیتال رنگی دستگاه E-Print 1000 دنیای چاپ را متحول کرد.

تاریخچه چاپ

تاریخچه چاپ دیجیتال

لقب او را در دنیا “پدر چاپ دیجیتال رنگی” گذاشتند وی در لهستان متولد شد و وقتی دوساله بود خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کردند در آنجا در ده سالگی پدرش پشت مغازه تنباکو فروشی‌اش تاریکخانه کوچکی داشت.

بنی پس از اتمام تحصیلاتش در سال ۱۹۶۹ تحقیقاتی مبنی بر ساخت دستگاهی برای ثبت میکروگرافیک‌ها را در شرکت CAPS آغاز کرد او به همراه شریکش در سال ۱۹۷۱ شرکت Imtec را که بعدها بزرگترین شرکت میکروگرافیک در اروپا شناخته شد تاسیس کردند.

در آن زمان او در حالی که روی تونرهای مایع تحقیق می‌کرد، روی شیوه تکثیر تصویر با سرعت بالا نیز کار می‌کرد. ساختار کشفیات او تا سال ۱۹۷۷ بر پایه رنگ سیاه و سفید بود اما فرآیند جدید او با استفاده از دانه‌های ریز رنگدانه و با شارژ برق به صورت لایه‌ای نازک و لطیف بر روی کاغذ بود که کیفیتی نزدیک به چاپ افست داشت.

از آن به بعد دستگاه بنی لاندا توانست تصاویر رنگی را با کیفیت و سرعت بالا چاپ کند، پس از آن پرینترهای لیزری سیاه و سفید در اواسط دهه ۸۰ تنها در اداره‌ها و سازمان‌ها به کار می‌رفت.

این تکنولوژی حدود دو دهه رواج داشت، اما اندازه دستگاه و هزینه آن تنها برای شرکت‌های بزرگ صرفه اقتصادی داشت. پس از آن شرکت‌هایی نظیر زیراکس، کانون، اچ‌پی، اپل، آی‌بی‌ام و غیره پرینترهای لیزری را وارد بازار کردند.

 

تاریخچه چاپ

تاریخچه چاپ دیجیتال

در اواخر دهه ۸۰ نشر رومیزی رواج یافت. کاربران و کسب و کارها توانستند با پیشرفت سخت‌افزارها و نرم‌افزارها خودشان فایل‌های دیجیتال خود را چاپ کنند.

برای نخستین بار شرکت‌ها می‌توانستند با قیمت پایین و سرعت بالا فایل‌های خود را بدون نیاز به چاپ‌خانه‌های حرفه‌ای چاپ کنند. اما همچنان هزینه این کار برای همه ادارات و شرکت‌ها بالا بود.

درسال ۱۹۸۸ اولین پرینتر جوهرافشان مخصوص کاربران خانگی توسط هیولت وارد بازار شد. اگرچه این تکنولوژی در حدود بیشتر از یک دهه وجود داشته،در اواسط دهه ۹۰ پرینترهای لیزری رنگی وارد بازار شد.

نخستین چاپگر رومیزی لیزری رنگی در سال ۱۹۹۳ توسط QMS با قیمت ۱۲٫۴۹۹ دلار راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۹۵ اپل نیز اولین پرینتر رنگی لیزری خود را با قیمت ۷۰۰۰دلار وارد عرصه کرد.

از آن به بعد با پیشرفت علم تکنولوژی و کامپیوتر، دستگاه‌های چاپ دیجیتال نیز پیشرفت چشمگیری داشتند و امروزه این روش از چاپ جزو ملزومات کسب و کار و تجارت و تبلیغات به شمار می‌آید.

 

تاریخچه چاپ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *