جنبش فوتوریـسم یا آینـده‌گرایـی یکـی از جنبش‌های هنری اوایل قرن بیستم بود. مرکز این جنبش در ایتالیا بود و در کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز فعالیت داشتند.

فوتوریسم‌ها در سایر زمینه‌های هنری مانند عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی و… فعالیت داشتند.

هنرمندانی که در این سبک فعالیت داشتند بیشتر از هرچیزی به جریان تکنولوژی و ماشینی شدن بها دادند. آن‌ها زاییده ورود مـاشیـن به زنـدگـی بشر است. در واقع هنرمندان می‌خواستند از این طریق نشان بدهند که تکنولوژِی و صنعت چه گونه وارد زندگی انسان شده است. هنرمندان این سبک سعی می‌کردند سرعت و خشونت را در آثارشان به کار بگیرند و همینطور مخالف سبک‌های سنتی و قدیمی بودند.

مضمون اصلی که باعث شکل گیری این سبک شد، تفکرات پرشور و شوق نویسنده و نقاش ایتالیایی مارینتی بود که فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه بود. مارینتی در سال ۱۹۰۹ در روزنامه‌‎ی فیگارو به طور رسمی این سبک را به همه‌ی مردم معرفی و منشور اطلاعات این سبک را منتشر کرد، در بخشی از منشور می‌گویید که ما “معتقدیم زیبایی‌های جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت فزونی یافته است”این جمله به وضوح می‌تواند عنوان اصلی این سبک را بیان کند.

هنرمندانی که در این سبک فعالیت می‌کردند در سایر حوزه‌های هنر مانند ادبیات، عکاسی، نقاشی، تئاتر، موسیقی، مجسمه و… نیز فعالیت داشتند. در کشور روسیه سبک کوبیسم بر سبک فوتوریسم تاثیر بسزایی داشت و سبب به وجود آمدن سبک فوتوریسم-کوبیسم شد.

تاثیرات جنبش فوتوریـسم بـر صنعـت مد:

یک طراح ایتالیایی به نام توتا از ویژگی‌های جنبش فوتوریسم در صنعت مد استفاده کرد. این کار یک نوآوری واقعی و آغاز آنچه به  لباس اسـپرت مدرن تبدیل می‌شود بود. توتا توانست توجه مردم را به سمت خود جلب کند، تاکید وی بر روی لباس‌هایی برای یک سبک زندگی فعال بود.

طراحان دیگری نظیر Balla که در صنعت مد فعالیت داشتند به جای استفاده از رنگ‌های خنثی، رنگ‌های شاد را جایگزین کردند. او معتقد بود که لباس باید دارای سایه‌های عمیق و عضلانی باشد و در آن از طرح‌های هندسی و الاگوهای جسورانه استفاده کرد.

جنبش فوتوریسم در مجسمه‌سازی:

اومبرتو‌بوچونی نقاش ، پیکره ساز و نظریه پرداز ایتالیایی برجسته ترین هـنرمــند در جـنبـش فوتوریسم بود. او در کتاب خود مدعی شد که هدف فوتوریسم ترکیب تمامی لحظات ممکـن ، برای ثـبت پیچیدگی های واقعیت اسـت. هنرمندانی که در سبک فعالیت می‌کرند، هدفشان این بود که حرکت، سرعت و تغییر را به تصویر بکشند. آن‌ها در مجسمه‌سازی نیز سعی کردند، حرکت را به تصویر بکشند.

فوتوریسم

فوتوریسم

فوتوریسم

فوتوریسم

فوتوریسم

فوتوریسم

فوتوریسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *