یازدهم شهریور ماه روز صنعت چاپ است که یاد آور تلاش گروهی از اهالی هنر و فن است، نتیجه‌ی این تلاش عمری دویست ساله برای صنعت چاپ می‌باشد. تاثیر صنعت چاپ در زندگی ما همیشه روشن و واضح بوده است. از بیلوبردها و بسته‌بندی تمامی مواد خوراکی، بهداشتی، کتاب‌ها، مجلات و…‌ که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. تا بتوانند در بازار فروش به مشتریان با سایر برندها رقابت کنند.

نام گذاری روز صنعت چاپ در ایران:

به دلیل اهمیتی که صنعت چاپ در کشور دارد از سال ۱۳۸۲ با در خواست جناب اسدالله جامی( مدیر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) یک روز برای صنعت چاپ در تقویم قرار گرفت. این روز مصادف با یازدهم شهریور است،

پیدایش صنعت چاپ در جهان:

یوهانس گوتنبرگ که به او لقب پدر چاپ را داده‌اند، در سال ۱۴۵۶ موفق شد تا دستگاه حروف چاپی مستقل را اختراع کند و تحول بزرگی در صنعت چاپ جهان ایجاد کرد. نخستین کتاب که او به چاپ رساند، کتاب مقدس ۴۲ سطری بود، پس از آن اختراع گوتنبرگ در اروپا مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

پیدایش چاپ در ایران:

این واژه که از  لغت چهاپ گرفته شده‌ است به معنی فشردن سطحی بر سطح دیگر است. پیدایش چاپ در ایران به دوره‌ی هخامنشیان باز می‌گردد، یک سری مهرسلطنتی که برای مهرکردن فرمان‌ها و نامه‌ها به کار می‌رفت. نخستین چاپ‌خانه در ایران به دوره‌ی صفویان باز می‌گردد، در این دوران ارامنه‌ی جلفای اصفهان شروع به چاپ ذکرهای مسیحی کردند.

نخستین کتابی که در ایران چاپ شده است زبور داوود می‌باشد.این کتاب ۵۷۲ است، که در چاپ‌خانه‌ی جلفای اصفهان به دست کشیشان ارمنی به چاپ رسید. پس از آن در زمان فتحعلی شاه قاجار به دلیل استقرار حکومتش در تبریز و نزدیک بودن به عثمانی‌ها، سبب پیشرفت صنعت چاپ در این دوره شد.

نخستین چاپخانه در ایران:

برای جبران رفع عقب ماندگی‌ها در آن دوران از نشر کتاب و روزنامه برای آگاه ساختن مردم استفاده کردند. به این ترتیب نخستین چاپ‌خانه در ایران شکل گرفت که در آن از حروف سربی استفاده می‌شد.

پیدایش چاپ تصویری در ایران به دوره‌ی محمدرضا شاه برمی‌گردد، اولین کتاب مصورشده‌ی تصویری، کتاب لیلی و مجنون بود. نخستین روزنامه‌ای که در ایران چاپ شد، روزنامه‌ی کاغذ اخبار است که نخستین بار توسط میرزای شیرازی به چاپ رسید.

اولین روزنامه‌ی چاپ شده در ایران:

پس از آن روزنامه‌ی وقایع‌اتفاقیه که اولین روزنامه‌ی چاپ شده‌ی ایرانی و دومین روزنامه‌ی دولتی است به چاپ رسید. در مدت ۴ سال ۸۸ نسخه از این روزنامه به طور مصور به چاپ رسید.

میرزا عبدالمطلب نقاش باشی اصفهانی اولین کسی که بود که چاپ تصویری در ایران را فرا گرفت. او  را از طرف حکومت به فرنگ فرستاده بودند تا چاپ تصویری را فرا بگیرد.

اما امروزه با رواج رسانه‌ها دیجیتال و استفاده از آن‌ها، کم‌تر از چاپ استفاده می‌کنیم، رواج اینترنت و رسانه‌های دیجیتال باعث شد تا بتوانیم روزنامه‌ و کتاب‌ها را به روش دیگری مشاهده کنیم.

اما چاپ همچنان در زندگی ما همچنان جایگاه خود را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *