در جنبش سورئالیسم قوه‌ی وهم، رویا و ضمیر ناخودآگاه هنرمند نقش اصلـی را در خلق اثر هنری دارد،هنرمندان این شیوه می‌کوشـند تـا از طریق ضـمیر ناخـودآگاه به خلـق آثار هنری بپردازند.

شیوه‌ی سورئالسم توسـط آندره بـرتون تاسیس شد و در دهه‌ی ۱۹۲۰ به عـنوان یک جنبش در پاریس مطرح شد، و تا دهه ۱۹۴۰ ادامه داشت. هدف سورئالیسم‌ها این بود که بتوانند از قید و بندهـای مطرح خلاص شونـد، آن‌ها سعی مـی‌کردنـد افـراد را از لحـاظ روحـی آرام کـنند. آن‌ها می‌خواستند از ایـن طریق آسیب‌های وارد شده  پس از جنگ جهانی اول را جبران کنند.

وحشت‌هایی که پس از جنگ جهانی اول رخ داده بود سبب شده بود تا بسیاری از آثار هنری سیاسی شوند. در این موقعیت سورئالیسم‌ها سعی کردند با جریان‌های سیاسی نیز مبارزه کنند اما هدف اصلی آنان مبارزه با جریانات سیاسی نبود.

جنبش سورئالیسم در نویسندگی:

در این جنبش هنرمندان با استفاده از استعاره‌هایی که در آثارشان به کار می‌گیرند سعی می‌‎کنن مخاطب را به تفکر بیتر وادار کننند. نویسندگان سورئالیم با استفاده از سبک‌ها شاعرانه سعی می‌کنند داستان‌های خارق‌العاده خلق کنند. آن‌ها در خلق آثارشان غالباً از منطق سرپیچی می‌کنند. آن‌ها در آثارشان از ایده‌های انتزاعی و جهش در تفکر استفاده می‌کنند.

در آثار سورئالیسم‌ها هـیچ نـوع هارمونی و هماهنگی بین عناصر موجود در صفحه وجود ندارد.

یکی از هنرمندان مطرح در این جنبش که فعالیت زیادی نیز داشته است، سالوادور دالی می‌باشد که آثار زیادی در این زمینه دارد، یکی از آثار معروف او حافظه پایدار است. تابلوی حافظه‌ی پایدار فضای خالی که در آن زمان به پایان رسیده رو مطرح می‌کند، در این نقاشی اشیاء به طور غیر واقعی ترسیم شده‌اند.

علاوه بر نقاشی سالوادور دالی در سبک سورئالیسم یک فیلم به نام  سگ اندلسی نیز ساخته است، که مورد توجه آندره‌ بروتون قرار گرفته است.

در این سبک تصاویر به طور غیر معمول ترسیم می‌شوند یعنی طوری به نظر می‌آید که انگار انسان آن‌ها در خواب می‌بیند،هنرمندان سعی می‌کنند در این سبک تخیلات ذهتی خود را رها سازند، تا بتوانند تصاویر را به صورت بداهه نرسیم کننند.

سبک سورئالیسم در ادبـیات نیز مطرح است، نویسندگان سعـی می‌کنند در این سبک واقـعیـت و تخیل را به یکدیگر پیوند بزند.

نویسـندگان در این سبک سعی مـی‌کنـند تا بـا مـطـرح کـردن ایده‌هایشان مخاطب را به فـکر فرو ببرند. کتاب بوف کور نوشته‌ی صـادق هدایت یک نمونه در سورئالیسم در ادبیات ایران است.

 

سورئالیسم

سورئالیسم

سورئالیسم

سورئالیسم

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *