شیگئو فوکودا در سال ۱۹۳۲ در خانواده‌ای متولد شد که شغل اصلی آن‌ها تولید اسباب بازی بود. او از همان کودکی به ساخت اوریگامی علاقه نشان داد.

فوکودا به نابغه‌ی فضای مثبت و منفی مشهور است.

ممکن است در ذهن بسیاری از افراد نام این هنرمند با گرافیک ژاپن گرده خورده باشد. شیگئو فوکودا در سال ۱۹۳۲ در ژاپن متولد شد و در سال ۱۹۵۶  از دانشگاه ملی هنرهای زیبا و موسیقی توکیو فارغ‌التحصیل شد.

فوکودا علاوه بر نقاشی در زمینه‌ی پیکره‌سازی نیز فعالیت می‌کرد. او در مسابقه‌ی طراحی گرافیک چکوسلواکی توانست جزء افراد برجسته بشود.

و در سال بعد از آن نیز پوسترهایش را در نمایشگاه مونترال به نمایش گذاشت این موضوع سبب شد که او بتواند به شهرت برسد.

ویژگی آثار شیگئو فوکودا:

او همیشه از فضای مثبت و منفی در آثارش بهره می‌برد، سعی می‌کرد با نهایت استفاده از این فضاها ذهن مخاطب خود را درگیر و از این طریق پیام خود را منتقل می‌کرد در پوسترهایی که فوکودا نگاه متفاوت او را می‌توان نسبت به اطرافش دید. فوکودا نگاهی چند وجهی و چندبعدی به پیرامون خود داشته است.

فوکودا در پوسترهایش سعی کرده از فضای خلوت و رنگ‌های ساده‌ی مینیمال نهایت استفاده را کند تا بتواند از طریق ایجاد تغییرات کوچک به فضای سه‌بعدی جذابی برسد. با وجود این که همیشه در آثارش از سادگی پیروی می‌کند و با استفاده از کمترین و رنگ و فرم آثاری قدرتمند و تاثیرگذار خلق می‌کند که اغلب آن‌ها به طنز تلخی اشاره دارند.

دیدن آثر فوکودا به می‌تواند یادآور آثار موریس‌اشر باشد.

شیگئوفردا در سال ۱۳۷۸ به دعوت از موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برای شرکت در ششمین دوسالانه گرافیک به ایران آمد. و یک کارگاه یک روزه در فرهنگسرای نیاوران و دو سخنرانی در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار کرد.

و در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۹ در هفتاد و هفت سالگی در گذشت.

شیگئو فوکودا

شیگئو فوکودا

شیگئو فوکودا

شیگئو فوکودا

شیگئو فوکودا

شیگئو فوکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *