آشنایی با فیلیپ گاستون (Philip Guston) (1913_ 1980)

فیلیپ گاستون با نام فیلیپ گلدشتاین در کانادا در خانواده‌ای مهاجر اوکراینی به دنیا آمد.و از آنجایی که در کودکی شاهد حلق آویز کردن پدرش بود، این تراژدی سبب شد که او به هنر روی بیاوردی و از این طریق به فکر تخیله افکار و عواطف خود بر روی بوم نقاشی بود.زمانی که وارد مدرسه هنری شد با جکسون پولاک همرا بود، البته او بیشتر به صورت خود آموز فعالیت می‌کرد. گاستون از هنرمندان قرن بیستم  آمریکا بود که در زمینه‌های هنری مانند نقاشی، سنگ‌تراشی، تصویرگری فعالیت داشت.

اغلب آثاری که فیلیپ گاستون خلق می‌کرد بر مبنای دیده‌ها و احساسات درونی‌اش بود، همچنین در دوره‌هایی که فعالیت داشت از افراد مشهوری که در زمینه‌های ادبیات بودند در آثارش استفاده می‌کرد. آثاری که او خلق می‌کرد با استفاده از تضادها متحرک شده‌اند و بسیاری از آن‌ها عمیقاً حس مبهم گونه‌ای به مخاطب می‌دهند.

در آثار او می‌توان موضاعاتی چالش برانگیزی که بنظر از دغدغه‌های هنرمند بوده را مشاهده کرد. موضوعاتی مانند برتری سفید پوستان و نژادپرستی، خشونت و… در کارهای گاستون قابل رویئت می‌شوند.

اغلب نقاشی‌های او برای بیننده گیج کننده هستند، این موضوع سبب می‌شد که مورد انتقاد قرار بگیرند، رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری و مشکی در بیشتر آثار گاستون دیده می‌شوند.

برای گاستون در نقاشی‌هایش هیچ نوع تحلیلی وجود نداشت، او بر خلاف سایر هنرمندان که مطابق با یک تحلیل خاصی پیش می‌رفتند از دستورعمل خاصی پیروی نمی‌کرد.

آثا فیلیپ تا قبل از دهه هفتاد میلادی از تاثیرات محیط هنرمند شکل می‌گرفت اما از اواخر دهه‌ی شصت میلادی او شروع به تولید آثار کرد که از درون احساسات و تجربیاتش نشات گرفته است.

فیلیپ گاستون

فیلیپ گاستون

فیلیپ گاستون

philip guston

philip guston

آثار گاستون

آثار فیلیپ گاستون

philip guston

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *