هنگامی که قصد خرید پرینتر برای مصرف خانگی یا اداری خود دارید، تصمیم گیری در مورد اینکه چاپگر جوهرافشان یا لیزری بخرید کمی دشوار می‌شود. قبل از بیان تفاوت‌های این دو نوع پرینتر، ابتدا به توضیح مختصری در مورد هریک از آنها پرداحته، مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.

پرینترهای جوهرافشان

پرینترهای جوهرافشان از صدها افشانک تشکیل شده‌اند.که جوهر را بر روی کاغذ پخش می‌کنند. در واقع هر شکلی که با استفاده از این افشانک‌ها روی کاغذ ایجاد می‌شود از نقطه‌های زیادی تشکیل شده است این نقطه‌ها به قدری ریزند که با چشم قادر به دیدن آن‌ها نخواهید بود.

پرینترهای جوهرافشان

در ترکیب رنگها نسبت به پرینترهای لیزری عملکرد بهتری دارند بنابرین برای چاپ‌ تصاویر رنگی بسیار مناسب‌اند همچنین قابلیت چاپ بر روی تمام انواع کاغذ را دارند. حتی در برخی پارچه‌ها نیز میتوان از آنها استفاده کرد. این پرینترها قیمت پایین‌تری دارند و کارتریج جوهر آنها از کارتریج تونر ارزان‌تر می‌باشد.

همچنین می‌توان کارتریج‌های جوهری آنها را دوباره پر و استفاده کردt پرینترهای جوهرافشان غالبا کوچکتر هستند، بنابراین نگهداری از آنها ساده‌تر می‌باشد. اما این پرینترها معایبی نیز دارند. مثلا هنگامی که بخواهید تعداد زیادی چاپ کنید، این پرینترها اصلا مناسب نیستند و در کل عملکرد آهسته‌تری دارند. اساس کار این پرینترها جوهر مایع است. بنابراین امکان پاک شدن و از بین رفتن مطلب یا عکس چاپ شده در آنها وجود دارد ایراد دیگر پرینترهای جوهرافشان این است که پاکسازی کارتریج جوهر آنها به صورت خودکار، باعث اتلاف جوهر بسیاری می‌شود.

 

پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری از طریق یک پروسه‌ی الکترواستاتیکی متن‌ها و عکس‌های با کیفیتی ایجاد می‌کنند این نوع پرینتر به وسیله الکتریسیته ساکن کار می‌کند.

یک استوانه چرخان الکتریسیته را به‌وجود می‌آورد و یک اشعه نازک لیزر به این استوانه تابیده می‌شود و به شکل متن یا تصویری که باید پرینت گرفته شود یک صفحه با نواحی حامل بار‌های مثبت و منفی تشکیل می‌شود، این صفحه به‌وسیله تونر که دارای پودر‌های با بار مثبت است پوشانده شده که باعث می‌شود.

آن نواحی از صفحه که دارای بار منفی هستند این پودرها را جذب می‌کنند، پس از آن کاغذ از روی آن عبور داده می‌شود تا تصویر مورد نظر روی آن به‌وجود آید. در مرحله بعد کاغذ از غلتک‌های داغ عبور می‌کند تا پودر روی کاغذ سوخته و دائمی شود در هر پرینتر لیزری چند مرحله برای این کار وجود دارد تا رنگهای مختلف را با هم مخلوط کنند.

پرینترهای لیزری

 سرعت عمل بالایی دارند و در تیراژهای بالا مقرون به صرفه تر هستند، متن سیاهی که چاپ میکنند نیز، دقیق و بدون نقص است.

معایبی نظیر بزرگتر و سنگین‌تر بودن و دارای قیمت بیشتر نسبت به پرینترهای جوهرافشان طولانی بودن زمان آماده سازی آنها برای چاپ، عدم قابلیت چاپ بر روی هر نوع کاغذ و … نیز دارند.

از دیگر اشکالات این پرینترها این است که تعمیر کردن نشتی‌های تونر آنها، خسته کننده بوده و باعث اتلاف وقت می‌شود. اکنون بعد از خواندن مزایا و معایب هرکدام از چاپگرهای لیزری و جوهرافشان،

بسته به نیازهایتان، می‌توانید چاپگر جوهرافشان یا لیزری را برای مصارف خود انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *