اگرچه پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا تولید و چاپ کتاب کمتر شود اما چاپ کتاب در زمینه‌ها و تیراژهای مختلف همچنان انجام می‌شود.

چاپ کتاب ارزان:

اگر قصد چاپ کتاب دارید اما هزینه‌های چاپی آن برایتان بالا هست بهتر است که در انتخاب متریال دقت داشته باشید، نوع متریالی که در چاپ کتاب به کار می‌رود می‌تواند در هزینه‌های نهایی تاثیر گذار باشد.

برای مثال بالک و تحریر از متریال‌های رایج در چاپ کتاب هستند اما هزینه‌ی چاپ بر روی کاغذ تحریر از کاغذ بالک ارزان‌تر می‌باشد.

چاپ کتاب فوری:

سفارشات چاپ کتاب که در تیراژ پایین هستند در مدت زمان کمتری به چاپ می‌رسند، اما نکته‌ی مهم در این است که سفارشات تیراژ پایین به شیوه‌ی دیجیتال به چاپ می‌رسند. چاپ دیجیتال روشی سریع و با کیفیت برای سفارشات تیراژ پایین می‌باشد.

 

چاپ دیجیتال

چاپ کتاب تیراژ پایین:

زمانی که قرار است سفارشی در تیراژ پایین به چاپ برسد، دیگر نمی‌توان از شیوه‌ی افست استفاده کرد. زیرا چاپ افست روشی با کیفیت و مقرون به صرفه است اما برای سفارشات تیراژ بالا مناسب می‌باشد.

زمانی که قصد دارید کتاب خود را در تیراژ پایین به چاپ برسانید یا می‌خواهید قبل از شروع تولید نمونه‌ای از آن را ببینید، می‌توانید به صورت دیجیتال به چاپ برسانید. چاپ دیجیتال این امکان را فراهم کرده که کتاب خود را در کمترین تیراژ حتی یک عدد به چاپ برسانید.

چاپ کتاب تیراژ بالا:

کتاب‌هایی که قرار است در تیراژ بالا منتشر شوند، به شیوه‌ی افست به چاپ می‌رسند.

در چاپ افست علاوه بر کیفیت هزینه‌های چاپی نیز مقرون به صرفه می‌باشند.

چاپ دیجیتال یا افست کتاب:

موثرترین عامل در انتخاب شیوه‎‌ی چاپی تیراژ می‌باشد، تیراژ سفارش می‌تواند تعیین کننده‌ی نوع چاپ باشد. اما در مرحله‌ی بعد از تیراژ زمانی که برای چاپ در اختیار است نیز می‌تواند در انتخاب نوع چاپ تعیین کننده باشد.

انواع متریال قابل استفاده برای چاپ کتاب:

از متریال‌هایی مانند بالک، تحریر، گلاسه برای صفحات داخلی کتاب می‌توان استفاده کرد.

کتاب‌هایی که محتوای متنی آن‌ها کمتر است ولی تعداد عکس زیادی دارند، بیشتر با متریال‌هایی مانند گلاسه به چاپ می‌رسند تا تصاویر با کیفیت بالایی چاپ شوند.

جلد کتاب:

طراحی مناسب برای جلد کتاب از موارد تاثیرگذار بر روی مخاطب است. بعد از طراحی جلد به مرحله‌ی چاپ می‌رسیم که باید در انتخاب متریال و خدمات پس از چاپ طوری عمل کنیم که سبب بهتر شدن طرح و جلوه‌ بیشتر جلد شود.

 

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

چاپ کتاب سیاه و سفید یا رنگی:

صفحات داخلی کتاب می‌تواند به صورت سیاه و سفید یا رنگی به چاپ برسد، اصولاً در کتاب‌هایی که حجم متن بیشتر از تصاویر می‌باشد از دستگاه‌‌های چاپ سیاه و سفید استفاده می‌شود اما در کتاب‌هایی که تعداد تصاویر زیاد می‌باشد از دستگاه‌های چاپ رنگی استفاده می‌کنند.

خدمات پس از چاپ برای جلد کتاب:

روکش: از روکش‌هایی مانند سلفون مات، براق، مخملی برای جلد کتاب استفاده می‌شود. استفاده از روکش مقاومت کار چاپی را افزایش می‌دهد و سبب ماندگاری بیشتر رنگ‌ها می‌شود.

دقت کنید که برای صفحات داخلی کتاب به روکش احتیاجی نداریم، از روکش‌ فقط برای جلد کتاب استفاده می‌کنیم.

چاپ داغی: از چاپ داغی یا همان طلاکوب، عمدتاً برای چاپ عنوان یا قسمت خاصی از طرح جلد استفاده می‌شود. و جلوه‌ی زیبایی نیز به کار می‌دهد. برای قسمتی از طرح که قرار است به صورت داغی چاپ شود باید کلیشه ساخته شود.

 

چاپ کتاب با صحافی جلد سخت

چاپ کتاب با صحافی جلد سخت

صحافی مناسب برای چاپ کتاب:

شیوه‌های مختلفی از صحافی وجود دارد که هر کدام کاربرد خود را دارند. در اینجا می‌خواهیم با روش‌های مختلف صحافی و کاربردهایشان آشنا شویم.

صحافی چسب گرم:

یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های صحافی برای انواع کتاب‌ها و مجلات می‌باشد.

صحافی جلد سخت:

از صحافی جلد سخت برای کتاب‌‌های نفیسی مانند کتاب‌های شعر، کتاب‌های مرجع و قرآن استفاده می‌شود. جلد سخت علاوه بر زیبایی که به کتاب می‌دهد به زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه‌ی صحافی آن نیز نسبت به سایر روش‌ها بیشتر می‌باشد.

صحافی سیمی:

از صحافی سیمی بیشتر برای کتاب‌های درسی و جزوات آموزشی استفاده می‌شود، صحافی سیمی در دو رنگ سیاه و سفید موجود می‌باشد.

صحافی منگنه:

صحافی منگنه از شیوه‌هایی است که برای کتاب‌ و کاتالوگ‌هایی که تعداد صفحات پایینی دارند استفاده می‌شود.

صحافی منگنه نیز به دو صورت تخت و لوپ موجود می‌باشد، منگنه لوپ ظاهری زیبا به کار می‌دهد و بیشتر در کاتالوگ‌های تبلغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صحافی چسب گرم

صحافی چسب گرم

قطع‌های رایج چاپ کتاب:

در چاپ کتاب استاندارهای رایجی برای ابعاد کتاب وجود دارد که در این قسمت می‌خواهیم به آن‌ها می‌پردازیم.

  • سلطانی: ۴۹*۳۴ سانتی‌متر
  • رحلی کوچک: ۲۸٫۵*۲۱ سانتی‌متر
  • رحلی بزرگ: ۳۳*۲۴ سانتی‌متر
  • وزیری: ۱۷*۲۳٫۵ سانتی‌متر
  • رقعی: ۲۱*۱۴٫۵ سانتی‌متر
  • خشتی: ۲۲*۲۲ سانتی‌متر
  • بیاضی: ۳۴*۲۴ سانتی‌متر
  • آجیبی: ۱۰*۱۴٫۵ سانتی‌متر
  • جیبی پالتویی: ۲۱*۱۰٫۵ سانتی‌متر

عطف کتاب:

محاسبه‌ی درست عطف کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که اندازه‌ی عطف به درستی محاسبه نشود می‌تواند سبب باطله شدن جلدها بشود. برای محاسبه‌ی عطف کتاب روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید در سایت مجتمع چاپ کوفا عطف خود را به صورت انلاین و دقیق محاسبه کنید.

 

برای چاپ کتاب به شیوه دیجیتال کلیک کنید.