واژه‌ی پاپ آرت از کلمه‌ی popular Art  گرفته شده، که به معنی هنر مردمی می‌باشد. این هنر با استفاده ازسبک پاپ آرت در آخرین سال های ۱۹۵۰ در انگـلستان شروع شـد و در آمریکا به نقطه کمال خـود رسیـد. در آغاز واکنـشی در بـرابـر سـبک اکـسپرسیونیسم انتزاعی بـود، هنرمندان انگلیسی سعی‌شان بر این بود تا بتوانند هنر را از چهارچوب سنتی که داشت خارج کنند،

آن‌ها سعی می‌کردند الهامات خویش را در دنیای معاصر با استفاده از وسایل روزمره نشان بدهند.

این سبک را می‌توان یک سبک روشنفکرانه با نـگاهـی انتـقادی به زندگی مـصـرف گـرایانه‌ی مردم در آمریکا دانست. که در آن هنرمندان اشـیاء عادی و پیش پا فتاده‌ای مانند قوطی های رب و روزنامه، کنسرو سوپ، تابلوهای بزرگراه‌ها، بطری‌های کوکاکولا، صندلی و.‌.‌. را در آثار خود بـه کار بـردنـد.

هدف جنبش پاپ آپ:

هـدف جنـبش پاپ آرت بهاء دادن به عناصر پیش پا افتاده و بی ارزش بود، با هدف تثبیت این ایده که “هنر می‌تواند از هر منبعی به نمایـش در آیـد” شـکل گرفت. پدید آورندگان هنر پاپ آرت تاکید زیادی به تاثیر فرهنگ عامه مردم بر هنر داشتند. این هنر مردمی به سرعت در عرصه‌های مختلفی نظیر گرافیک و سینما نیزنفوذ کرد.

چنبش پاپ آرت در مد و فشن:

با ورود این سبک به دنیای مد و فشن رنـگ‌‎های خاکـستری و خاموش جای خود را به رنگ‌های شارپ و زنده دادند. از ویژگی‌ بارز این سبک استفاذه از تصاویر رنگی و بزرگ بر روی پیراهن‌ها می‌باشد.

 

 پاپ آرت

هنرمندان مکتب پاپ آرت:

بی شک یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان مکتب پاپ آرت اندی وارهول بود، که تاثیرات بسیار شگفتی نیز در این کتب از خود به جای گذاشت. اما به غیر از او هنرمندان دیگری نظیر جورج سگال، کلاس اولدنبرگ، دیوید هاکنی، جیمز روزنکویست و.‌.‌. از هنرمندان این مکتب می‌باشند.

پاپ آرت در سایر هنرها:

طراحی‌های گرافیکی و بسیاری از تبلیغات‌‌های امروزی از سبک هنر پاپ آرت الهام گرفته‌اند. علاوه بر این امروزه بسیاری از کارتون‌‎هایی که طراحی و تولید می‌شوند نیزاز سبک پاپ آرت الهام گرفتند.

سبک پاپ آرت تاثیراتی بر روی موسیقی نیز داشته است، هنرمندان این سبک معتقد بودند که کوچک‌ترین عناصر در جامعه قابل زیبا بودن می‌باشد.

 پاپ آرت

 پاپ آرت

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *