جنبش کانستراکیتویسم اخرین و و موثرترین جنبش هنری مدرن در روسیه در قرن ۲۰ بود. این سبک زاده‌ی انقلاب بود و در اکتبر سال ۱۹۱۷ به رهبری ولادیمیر تاتلین شکل گرفت.

واژه‌ی کانستراکیتویسم در معنای سازندگی دو هدف داشت.

۱٫از دیدگاه هنرمندان این جنش، هنر ناشی از ضمیر ناخودآگاه نیست و باید بر مبنای اصول باشد.

۲٫پیروان این سبک تقلید از طبیعت را در هیچ صورتی نمی‌پذیرفتند.

بلکه دوربین عکاسی می‌تواند به بهترین نحوه این کار را انجام دهد، کار هنرمند خلاق آن است که اثر هنری خود را بسازد. این جنبش یک هدف مشترک با جنبش فوتوریسم داشت که آن هم به دنبال تکنولوژِی، عمل‌گرایی و پیشرفت بودند.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۲۰ شعارهای کانستراکیتویسم این گونه بود: مرگ برهنر، زنده باد تکنولوژِی

نشان دادن ماهیت اصلی اشیاء یکی از ویژگی‌های اصلی این جنبش بود. در این جنبش هنرمندان هدفشات حذف جزئیات بود و معتقد بودند که ساختار و عملکرد است که باید سبب شکل گیری معماری شود، زیرا هنرمندان کانستراکیتویسم معتقدر بودند که ذوق هنری باید در جهت خلق یک اثر استقاده شود.

برای مثال می‌توان گفت آن‌ها از این شیوه در معماری،طراحی صنعتی و… استفاده کردند. هنرمندان جنبش کانستراکیتویسم‌ها به این روند  لقب Productivists را داده اند. که بین طرفداران روسی این تفکر یعنی افرادی چون ولادیمیر تاتلین، الکساندر رودچنکو، ال لیسیتزکی و واروارا استپانوا مطرح بود.

نقاشی در جنبش کنتراکتویسیم:

هنرمندانی که در این جنبش کانستراکیتویسم فعالیت می‌کردند، معتقد بودند که سه بعدی سازی در نقاشی نیز نوعی تقلید به حساب می‌آید.

معماری کانتراکیتویسیم با تاکید بر شفافیت، حرکت، ویژگی مصالح و استفاده از مصالحی که زاده‌ی آن روزها بود شکل گرفت. یکی از اولین بناهای ساخته شده در این جنبش بنای یادبود سومین کنگره‌ی بین‌المللی کمونیس در مسکو است که در سال ۱۹۲۱ توسط ولادیمیر تاتلین طراحی شد اما هیچ وقت ساخته نشد. ارتفاع این بنا حدود ۳۹۰ متر بود یعنی  حدود ۹ متر از برج ایفل بلندتر بود و طراحی این بنا به صورت مارپیچ بود که ساختمان پارلمان را در قلب خود جای داده بود. هدف تاتلین در حرکت مارپیچ این مجسمه این بود که قصد داشت تکرار تاریخ را نشان بدهد. در دهه‌ی ۳۰ باتوجه به مهاجرت عده‌ای از هنرمندان کانستراکتیویست از شوروی این سبک کم کم از رونق افتاد، اما اثرات این جنبش در هنر و معماری معاصر باقی مانده.

اما در این میان چندین جنبش بر روی کانستراکتیویست نیز تاثیرگذار بود:

  1. کوبیسم
  2. سوپرماتیسم

 

کانستراکیتویسم

کانستراکیتویسم

کانستراکیتویسم

کانستراکیتویسم

کانستراکیتویسم

کانستراکیتویسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *